Roadtrip door Florida (deel 2)

19 december 2018 - Daytona Beach, Florida, Verenigde Staten

Op maandag stond er een bezoek aan Homosassa Springs Wildlife State Park op het programma. Met de boot werden we naar de ingang van het park gebracht. Het park staat gekend om zijn warme bron. De bron van Homosassa geeft het hele jaar door water van 72 graden Fahrenheit (22,2°C). In de Homosassa River zitten er veel zeekoeien, deze zeekoeien komen in de problemen bij temperaturen onder de 68°F en sterven bij 63°F. In de winter komen ze dus dichter bij de bron om voldoende warm water te hebben. Hierdoor konden we heel wat zeekoeien bewonderen. Wist je trouwens dat de meest verwante diersoort van de zeekoe een olifant is?
Verder in het park waren er ook vossen, arenden, flamingo's,... En als ster van het park, Lu. Lu is een Afrikaans nijlpaard van maar liefst 58 jaar oud. Normaal mogen er enkel dieren uit de natuurlijke leefomgeving van Florida in dit park, maar omdat Lu er al is sinds 1964, werd voor hem een uitzondering gemaakt.

's Avonds reden we verder naar Ocala, een stad in het centrum van Florida, gekend als een van de belangrijkste steden voor het kweken van paarden.
Na een nachtje slapen, gingen we op weg naar Silver Springs State Park. Bij een temperatuur van 23°C zongen we kerstliedjes mee met de autoradio.
Silver Springs was in de jaren '60 en '70 de place-to-be wat betreft toerisme in de regio. Het park ademt vergane glorie, maar alles is wel goed onderhouden.
We voeren over de bronnen met een glass-bottom-boat en dat was echt prachtig. Daarna nog een goede wandeling in de natuur en ook deze dag zat er weer op.

De volgende dag reden we door Ocala National Forest naar de Oostkust van Florida. Van de natuur rechtstreeks Daytona binnen. Wat een verandering van omgeving.
We stopten aan Daytona International Speedway, een gigantische racebaan. De jongens waren behoorlijk onder de indruk dat hier echte Bliksem McQueens raceten.
Nadien reden we naar de kust. Picknicken op het strand en nog gauw een zandkasteel bouwen.
Vlakbij het strand was het Marine Science Center. Daar waren verschillende zeedieren. We aaiden de roggen en keken toe hoe de dierenarts een schildpad verzorgde. Dierenarts Lina was in de wolken en wil later ook schildpadden verzorgen.

Vanuit Daytona Beach namen we de toeristische route naar onze volgende bestemming. In plaats van de snelweg, reden we de kustlijn af tot in Sint Augustine, de oudste Europese nederzetting in de Verenigde Staten. Het was al donker toen we aankwamen en wat we zagen was indrukwekkend...
Maar daarover meer in deel 3 van onze roadtrip door Florida.

1. Boon kristine:
    23 december 2018