Driedaagse naar Savannah

12 december 2018 - Savannah, Georgia, Verenigde Staten

Onderweg naar Savannah stopten we even in Dublin. Nee, we zijn niet via Ierland gereden. Blijkbaar kwam de stichter van dit dorpje zijn vrouw uit Dublin.
Een monumentje voor Martin Luther King, want die heeft hier als hij 15 was een speech gegeven. Reden genoeg dus voor een eigen monument. Verder staan er in Dublin een hele hoop oude gebouwen, waarvan sommige mooi gerenoveerd.
Deze tijd van het jaar, valt er niet zo veel te beleven. Maar van februari tot maart vieren ze hier een hele maand Sint Patrick's Day. Ze vieren dit zelfs uitgebreider dan in Ierland zelf.
Het was niet zo warm, dus zo lang zijn we niet gebleven.
In de namiddag reden we dan verder naar Savannah, waar we 's avonds toekwamen aan ons hotel. In de lokale Walmart haalden we een picknick en daarna vroeg in bed.
Na een ontbijt (met wafels) werd het tijd om Savannah te verkennen. Veel parkjes en kerkjes, heel mooie straatjes, zalig zonnetje, veel gewandeld. Prachtig uitzicht aan de Riverwalk met grote, indrukwekkende boten.
Na de middag gingen we naar Fort Pulaski. Een fort ter verdediging van Savannah tijdens de Noord-Zuid oorlog. Het fort is nog goed bewaard gebleven en de kinderen hebben veel bijgeleerd. Ze kregen een boekje met opdrachtjes van de Park Ranger. Wanneer ze dit goed invulden en de eed aflegden dat ze zorg zouden dragen voor het erfgoed, kregen ze elk hun Junior Ranger Badge. Bij zonsondergang wandelden we nog even over de pier. Vanaf daar hadden we een prachtig zicht op de Atlantische Oceaan.
Eens terug aan het hotel, gingen we eten in Applebee's. De kinderen kozen pizza. We moesten voor het kindermenu nog een 'side dish' kiezen: appelmoes, friet, broccoli, yoghurt,... Amerika en eten, het blijft soms toch een beetje vreemd.
De volgende ochtend aten we weer lekkere wafels en toast in het hotel. Uitchecken en weg waren we. We reden naar Tybee Island om de vuurtoren te bezoeken. Het waren heel wat trappen, Tibo telde er 170. Het uitzicht boven was indrukwekkend, we werden beloond voor onze workout. Tegenover de vuurtoren in de duinen lag nog een 'battery'. Gecamoufleerde schuilkelders in de duinen waar munitie werd opgeslagen, soldaten getraind werden,... Deze 'batteries' worden vandaag nog steeds gebruikt als 'safe shelter for severe weather'.
We wandelden tot op het strand en genoten van het uitzicht en het geluid van de golven van de Atlantische Oceaan. In een zalig zonnetje even oogjes toe op je rug in het zand. Heerlijk!
Nog even eten en dan 3h15 in de auto naar Moeke thuis. 125 mijl dezelfde snelweg, met een fijn zonnetje en dan nog een heel stuk door de 'country'. Lekker veel plaats om te rijden.
Het waren 3 mooie dagen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Miet Van Landeghem:
    14 december 2018
    prachtige reportage van de familie Herremans !