Naar school

13 december 2018 - Cordele, Verenigde Staten

Vandaag moesten we vroeg uit bed. We gingen naar school. De kinderen van de 4th grade (4de leerjaar) zaten op ons te wachten in de Crisp Academy.

We hoorden van Moeke dat er hier in Georgia wel erg weinig aandacht is voor het sorteren van afval. Jong geleerd, is oud gedaan. Dus gingen we de kinderen hier een beetje uitleg geven over hoe het er bij ons aan toe gaat.

Eerst even uitleggen waar België ligt en wat ons kenmerkt. En dan dachten we samen met de kinderen na wat je allemaal kan doen met afval. Dumpen, verbranden, recycleren, hergebruiken en voorkomen. We plaatsten alles op de ladder van slecht naar goed. Enkele foto's toonden dat de gevolgen van dumpen en verbranden ook in de Verenigde Staten impact hebben.
Daarna hadden we het uitgebreid over recycleren. We deden een oefening over welke begin- en eindproducten er zijn bij recyclage. Wat trokken ze grote ogen als ze hoorden dat er goud zit in smartphones en dat je van plastic flessen fleece truien kan maken. Samen sorteerden we ook de vuilniszak.
Hergebruiken kennen ze hier ook, met een soort van kringloopwinkel. Wanneer we een foto toonden van de weggeefkast op Sint-Lutgart, waren ze heel enthousiast. Iedereen kon wel iets bedenken dat hij of zij in de kast zou kunnen leggen.
Het voorkomen van afval was minder gekend. Dat wij al lang geen plastic zakjes meer krijgen in de supermarkt, vonden ze vreemd. En ook een foto van de broodbox en de drinkflessen, hadden ze nog niet vaak gezien. Het idee van een herbruikbare beker in de klas die elk jaar mee doorschuift, vonden ze heel leuk.

De juf was heel enthousiast en wil samen met de kinderen een project opzetten om hun school meer MOS te maken. Ze zullen via email tips vragen over hoe wij het bij ons aanpakken. Ze hadden een grote bewondering voor Sint-Lutgart en alles wat ze doen voor het milieu.

Een echt Belgisch chocolaatje vonden ze een heerlijke beloning voor zoveel enthousiasme!

1. Els Rombaut:
    14 december 2018
    Zeer leuke leerrijke ervaring. tof dat moeke mee mocht met de kindjes. Eerst wel aanmelden bij de voordeur, wachten op check en cross check en dan warden we pas binnengelaten. Dan volgende sluis, wachten checken, en dan mochten we echt binnen.

Fijne leerkracht, enthousiaste leerlingen.
  2. Miet Van Landeghem:
    14 december 2018
    Goed gedaan !!!

Belgische tips voor de Amerikaantjes ! ! !